8 مشکل رایج درایو

مقدمه

در خرید درایو توجه به فاکتورهایی مثل توان،ولتاژ، گشتاور و سیستم بار بسیار مهم است. پس از خرید درایو رسیدگی صحیح و بازرسی دوره‌ای نیاز است تا درایو در بالاترین راندمان و بیشترین زمان ممکن در دسترس باشد. عوامل محیطی، شرایط نصب و … هر یک دارای استانداردهای مخصوص به خود هستند که رعایت آن‌ها الزامی و بسیار مهم است. خرابی سریع درایو یا برآورده نساختن انتظارات کارفرما می‌تواند ناشی از عوامل گسترده‌ای باشد و نمی‌توان گفت که درایو تولیدی بی‌کیفیت بوده است یا شرکت سازنده مشکل دارد. بهتر است ابتدا مشکلات رایجی که برای هر درایوی ممکن است رخ دهد را بررسی کرد و پس از اطمینان از شرایط، مشکل را به طور اساسی پیگیری کرد. در این مقاله 8 مشکل رایج که برای کارفرما هنگام استفاده از درایو رخ می‌دهد را بررسی میکنیم.

درایو نامناسب

انتخاب درایو صحیح یا اصطلاحا سایزینگ صحیح درایو به خودی خود یک هنر است و نیازمند دانش و تجربه بالای یک مهندس می‌باشد. ممکن است درایوی که توسط شما انتخاب شده است یا شرکت تامین کننده به شما پیشنهاد کرده است مناسب سیستم شما نباشد در حالی که برای یک سیستم دیگر عملکرد مناسبی ارائه دهد. به طور کلی استفاده از هر دستگاهی بالاتر از مقادیر نامی آن دستگاه باعث کاهش طول عمر و همچنین خرابی‌های جبران ناپذیر و آسیب به دستگاه و سیستم می‌شود. بهتر است پیش از تهیه و خرید درایو با شرکت تامین کننده آن درایو تماس گرفته و مدل درایو مورد نیاز خود را مجددا چک کنید. همینطور پیشنهاد می‌شود تا حد ممکن خرید خود را از نمایندگی‌های رسمی انجام دهید زیرا آن‌ها ارتباط مستقیم با کارخانه سازنده داشته و می‌توانند بهتر شما را راهنمایی کنند.

شرایط محیطی نامناسب

درایوها مانند رایانه‌های شخصی به گرد و خاک، رطوبت، اضافه دما و به طور کلی شرایط محیطی خشن و نامناسب حساس هستند. اگر شما درایو خریداری شده‌ خود را در محلی پر از گرد و خاک و با شرایط نامناسب نگهداری کنید به طور قطع نمی‌توانید انتظار داشته باشید تا درایو عملکرد صحیح و مناسبی از خود نشان دهد. به عنوان مثال در محیطی با رطوبت بالا مثل کارخانجات تصفیه آب و فاضلاب که رطوبت در آن‌ها زیاد است، درایو در خطر اتصال کوتاه قطعات ناشی از هدایت قطرات آب می‌باشد. برای رفع این مشکل باید بدنه درایو دارای IP مناسب باشد تا بتواند در محیط‌هایی با گرد و خاک و رطوبت بالا نیز به فعالیت خود ادامه دهد. از طرفی نبود تهویه مناسب می‌تواند باعث ایجاد خرابی در چنین سیستم‌هایی شود که برای رفع این مشکل نیز باید تدابیر خاص در نظر گرفته شود. یکی از دیگر راه‌ها نیز تمیز نگه داشتن محیط در صورت امکان است و همچنین تمیز کردن درایو و بردهای آن به صورت دوره‌ای است.
یکی دیگر از مشکلات محیطی مسدود شدن دریچه‌های تهویه توسط ذرات گرد و غبار و … است که حتی می‌تواند در صورت نفوذ به تابلو برق درایو باعث ایجاد اتصال کوتاه در بردهای قدرت و کنترل درایو شود. سرویس دوره‌ای درایو در محیط‌های خشن بهتر است ماهی یکبار انجام شود. همچنین پیش از خرید تابلو برق درایو به شرایط محیط توجه ویژه‌ای کنید تا از بروز مشکل و خطا در درایو خود جلوگیری کنید.

شکل 1- نمونه ای شرایط محیطی نامناسب

اتصالات سست

اتصالات سست می‌توانند باعث شوند تا سیستم شما به درستی کار نکند. بنابراین اگر درایو شما پس از مدتی عملکرد سابق خود را ندارد، ممکن است در اثر ضربه، تولید حرارت و لرزش برخی از اتصالات آن سست شده باشد. همچنین با گذشت عمر دستگاه، برخی از قطعات کارکرد گذشته خود را نخواهند داشت و باید به سرعت تعویض گردند زیرا عدم رسیدگی به اتصالات سست می‌تواند باعث جرقه در قسمت سست شده و علاوه بر خطر آتش سوزی درایو و برد آن، خطر انفجار در محیط‌های مستعد انفجار را داشته باشد.
حرارت اضافه می‌تواند به علت تجمع آلودگی یا اتصالات سست باشد پس بهتر است در صورت خطای اضافه دما اتصالات نیز یکبار به طور کامل بررسی شوند. در برخی موارد بررسی دیداری برای رفع مشکل کافی است و در برخی موارد خاص نیاز به دستگاه‌های مخصوص جهت عیب‌یابی سیستم داریم. اضافه حرارت به طور کلی می‌تواند باعث انفجار خازن‌ها، اتصال کوتاه و انفجار شود.

شکل 2- بررسی اتصالات درایو

استفاده نامناسب

هر شرکت تامین کننده درایو یک استاندارد و طول عمر مشخص را برای دستگاه خود اعلام می‌کند. این زمان بر اساس فناوری ساخت، کیفیت و جنس قطعات استفاده شده در دستگاه، کاربرد دستگاه و شرایط بهره‌برداری تعیین می‌گردد. در صورتی که شرایط پیشنهادی کارفرما مثل توان نامی، جریان نامی و …. جهت بهره‌برداری دستگاه رعایت نشود، طول عمر درایو بسیار کاهش یافته و باعث خرابی زودهنگام دستگاه می‌شود.

خطا باس تغذیه

این خطا یک خطای معمول در درایو است که علت آن معمولا فاکتورهای خارجی ‌می‌باشند. به عنوان مثال یک اسپایک ولتاژ در خط AC یا خطای ناشی از اینرسی ماشین می‌تواند باعث ایجاد خطای باس تغذیه شود. به طور کلی این خطا زمانی اتفاق می‌افتد که بار سریع تر از فرمان سرعت موتور بچرخد و توان از سمت موتور به باس دی سی یا همان تغذیه درایو جاری شود. درایو با تشخیص اضافه ولتاژ باس تغذیه خود، سیستم را از فعالیت باز خواهد داشت تا مشکل اضافه ولتاژ باس تغذیه آن حل شود. در برخی درایوها مانند درایو ریجنریتیو می‌توان با تنظیمات مناسب ولتاژ برگشتی به سمت درایو را به شبکه بازگرداند و از بروز خطا جلوگیری کرد. همچنین به کمک مقاومت ترمز و اتلاف انرژی برگشتی که معمولا ناشی از بهره‌برداری موتور در ناحیه ترمز است می‌توان از بروز این خطا جلوگیری کرد.
در صورت بروز این خطا ابتدا منبع تغذیه و سپس زمان شاب منفی یا همان زمان نشست متناسب با بار چک کنید. همچنین ترمزهای دینامیکی نیز می‌توانند باعث بروز این خطا در درایو شوند.

خطای اضافه جریان

این خطا می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند زمان شتاب کم در لحظه استارت باشد. برای جلوگیری از بروز خطا اضافه جریان ابتدا تمام اتصالات را چک کنید. به عنوان مثال اتصال ضعیف منبع تغذیه می‌تواند باعث ایجاد خطا اضافه جریان شود. شرایط نامناسب بار نیز می‌تواند باعث ایجاد خطای اضافه جریان شود به عنوان مثال گیر کردن سنگ های بزرگ در خردکن‌ها می‌تواند باعث بروز این خطا شود. بنابراین با بررسی بار و اطمینان از سالم بودن شرایط آن می‌توان از بروز این خطا تا حد امکان جلوگیری کرد.

جریان بالای بار در لحظه استارت

تغییرات ناگهانی و ناخواسته در بار می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. به عنوان مثال توان مورد نیاز پمپ‌ها و فن‌ها برای بهره‌برداری در بالاتر از سرعت نامی می‌تواند باعث بروز این خطا شود. از دیگر نمونه‌ها می‌توان به نوارنقاله‌ها اشاره کرد. بهتر است برای راه‌اندازی نوار نقاله در صورت امکان آن را خالی و اصطلاحا بی‌بار راه اندازی کرد. بررسی پمپ‌ها و اطمینان از نبود ذرات مزاحم که باعث اختلال در چرخش پمپ می‌شود از دیگر مواردی است که باید به آن توجه نمود. همچنین در برخی موارد رطوبت مواد را سنگین‌تر کرده و راه‌اندازی سیستم را دچار اختلال و ایراد می‌کند بنابراین در برخی صنایع بهتر است از خشک بودن مواد و مسیر کارکرد موتور اطمینان حاصل کرد. همچنین در برخی شرایط زیاد کردن زمان استارت و ایجاد یک استارت نرم برای موتور می‌‎تواند بسیار مفید باشد.

خطای خازن‌ها

خازن‌های لینک دی سی و تثبیت ولتاژ یکسوسازها عموما الکترولیتی بوده و نسبت به باقی تجهیزات درایو احتمال خرابی بیشتری دارند. خازن‌ها نسبت به حرارت و دما بسیار حساس هستند و نباید تحت دمایی بالاتر از دمای پیشنهادی شرکت سازنده قرار گیرند. بهتر است تا یک مصالحه بین دمای کاری شرکت سازنده و دمای بهره‌برداری صورت گیرد تا طول عمر خازن‌ها افزایش یابد.

شکل 3- نمونه ای خازن‌های الکترولیت

نتیجه گیری

توجه به عواملی همچون عوامل محیطی، اتصالات صحیح، رعایت استانداردهای ارائه شده توسط شرکت سازنده و… باعث افزایش طول عمر درایو و کاهش خطاهای احتمالی می‌شود. توصیه می‌شود تا تکنسین‌ها و افرادی که به طور دائم با این دستگاه‌ها مشغول به کار هستند، آموزش‌ها و نکات مهم را فراگیرند تا از بروز مشکل در پروسه تا حد امکان جلوگیری شود. شرکت بنیان صنعت تدبیر یکتا نمایندگی رسمی امترون در ایران با برگزاری آموزش‌ها و ارائه کاتالوگ‌های شرکت امترون قابلیت آموزش نیروهای متخصص درایو برای هر پروسه و در هر صنعتی را دارد. همچنین این شرکت با استفاده از متخصصین و نیروهای آموزش دیده خود آمادگی ارائه مشاوره جهت خرید درایوها و سافت استارترهای امترون و همچنین نصب و راه اندازی آن‌ها را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی می‌توانید با مشاورین شرکت بنیان صنعت تدبیر یکتا ارتباط بگیرید.