6 پارامتر مهم در تنظیمات درایو امترون

طراحی و ساخت یک درایو جهت استفاده در صنعت نیازمند دانش بالا و تکنولوژی پیشرفته است. شرکت امترون نیز در بازار رقابتی امروز، با تکیه بر تکنولوژی پیشرفته خود، درایوهای قدرتمند و با قابلیت انعطاف بالا به صنعت ارائه کرده است. برنامه نویسی و طراحی این درایوها به طوری که قابلیت استفاده در صنایع مختلف را داشته باشند و نیازی به تولید محصول جدید برای هر صنعت به طور جداگانه نباشد، نشان دهنده فناوری پیشرفته و نیروی متخصص در شرکت امترون است.
با توجه به اینکه درایوهای امترون دارای پارامترهای متعددی جهت شخصی سازی پروسه صعنتی جهت بهره‌برداری بهینه هستند، متخصصین نیازمند مطالعه و آموزش جهت یادگیری کار با درایوهای امترون می‌باشند. شرکت بنیان صنعت تدبیر یکتا نمایندگی رسمی امترون در ایران، با برگزاری دوره‌های آموزشی توسط متخصصین با تجربه و آموزش دیده این شرکت، بخش اعظمی از نیروهای مشغول به کار در صنایع بزرگ را با نحوه کارکرد درایو امترون آشنا کرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با متخصصین این شرکت جهت برگزاری دوره، تعمیرات، نصب و نگهداری و تامین قطعات ارتباط برقرار کنید. در این مقاله به بررسی برخی از مهم‌ترین پارامترهای موجود جهت تنظیم صحیح درایو می‌پردازیم.

انتخاب نوع متد کنترلی

انتخاب نوع متد کنترلی درایو وابسته به عواملی همچون بار، گشتاور راه اندازی، فرکانس ماکسیمم، فرکانس نامی و… است. منظور از فرکانس ماکسیمم، بیشترین مقدار فرکانسی است که درایو و موتور می‌توانند در آن بهره‌برداری شوند. نکته مهم و قابل توجه این است که فرکانس ماکسیمم درایو می‌تواند بیشتر از موتور باشد، بنابراین لازم است تا فرکانس ماکسیمم بر اساس فرکانس قابل تحمل موتور و بار تعیین شود. همچنین باید توجه شود تا نسبت ولتاژ به فرکانس ثابت بماند تا از افزایش تلفات جلوگیری شود. گشتاور الکتریکی موتور نیز بر اساس نوع گشتاور بار تعیین می‌شود. موتور می‌تواند بار گشتاور ثابت یا گشتاور متغیر را بچرخاند که بر اساس رفتار بارهای مختلف و نمودار گشتاور بار-موتور، نوع متد کنترلی انتخاب می‌شود.

گشتاور راه‌اندازی

پس از انتخاب متد کنترلی، ممکن است موتور به علت تغییرات اعمالی درایو زیر بار بماند و نتواند استارت بخورد. برای رفع این مشکل لازم است تا گشتاور راه‌اندازی مورد نیاز بار بررسی و گشتاور راه‌اندازی موتور توسط درایو به طور صحیح تامین گردد. این مشکل معمولا در فرکانس های پایین که موتور سرعت کمی دارد بیشتر رخ خواهد داد. برای حل این مشکل روش‌های کنترلی مبتنی بر گشتاور در درایو امترون معرفی گردید.
به طور کلی با کاهش شار مغناطیسی، گشتاور الکتریکی موتور نیز کاهش خواهد یافت و با توجه به روابط موجود در موتور القایی، تنظیم ولتاژ مناسب در جهت جبران سازی گشتاور حائز اهمیت است. از طرفی اثر اندوکتانس نشتی و مقاومت سیم پیچ در فرکانس های پایین قابل صرف نظر نیست و می‌تواند برای موتور دردسرساز باشد. علاوه بر این موضوع، مقدار جریان نیز در اثر اندوکتانس نشتی بر روی موتور تاثیر دارد و تنظیم صحیح این پارامترها به راحتی صورت نمی‌پذیرد.
همانطور که گفته شد تنظیم پارامتر گشتاور راه‌اندازی مراتب سخت تر و پیچیده تر از پارامترهای پیشین است و نیازمند دانش تخصصی و آشنایی کامل به سیستم و منحنی گشتاور بار-موتور است. پیشنهاد می‌شود تنظیم این پارامتر توسط افراد متخصص انجام شود.

تنظیم زمان شتاب مثبت و منفی

استارت و شتاب گیری موتور زیر بار وابسته به عواملی همچون ممان اینرسی و گشتاور بار موتور است. در صورت افزایش این عوامل، موتور می‌تواند زیر بار بماند که به علت عدم تطابق سرعت و فرکانس، باعث افزایش ولتاژ و جریان و در نهایت آسیب به سیم پیچ‌های موتور شود. بنابراین زمان شتاب گیری مثبت و منفی که جهت استارت و استپ موتور است باید با توجه به بار و ممان اینرسی موتور انتخاب شود. به بیان ساده‌تر هنگام تنظیم این پارامتر باید ببینیم که چه موتوری قرار است چه باری را به چرخش درآورد. انتخاب این زمان‌ها معمولا به صورت تجربی است. به عنوان مثال اگر در زمان راه‌اندازی موتور دچار اضافه جریان شد و سیستم حفاظتی اجازه بهره‌برداری از موتور را نداد، می‌توان زمان شتاب‌گیری افزایش داد. به همین ترتیب می‌توان زمان شتاب منفی جهت استپ موتور را تعیین کرد. از طرفی این زمان‌ها نباید خیلی طولانی شود زیرا راندمان سیستم را به شدت کاهش خواهند داد.

فرکانس پرش

فرکانس پرش (Jump Frequency) به معنی فرکانسی است که درایو در آن ناحیه فعالیت نمی‌کند و به عبارتی موتور را در آن فرکانس قرار نخواهد داد. دلیل این امر این است که در برخی فرکانس‌ها، سرعت و جریان موتور با یکدیگر نوسان کرده و سیستم کار نخواهد کرد یا سیستم‌های حفاظتی فعال شده و اجازه بهره‌برداری را نمی‌دهند. این موضوع در کم باری موتور یا سرعت‌های چرخش کم بیشتر دیده می‌شود. پس از تنظیم این پارامتر، درایو موتور را در این فرکانس‌ها قرار نخواهد داد تا از بروز خطا در سیستم جلوگیری شود و سیستم به صورت عادی استارت و بهره‌برداری شود.

تنظیم نرخ اضافه بار

این پارامتر به ما کمک می‌کند تا میزان اضافه بار را برای موتور و درایو تعیین کرده و صورتی که جریان درایو از مقدار تنظیم شده برای اضافه بار بیشتر شود، درایو حفاظت اضافه بار را فعال کرده و خطای OL را نشان خواهد داد. جهت آشنایی با خطاهای متداول در درایو امترون به مقاله خطاهای متداول درایو امترون مراجعه کنید.

تنظیم پارامترهای موتور

یکی از مهم ترین بخش‌های تنظیمات درایو برای هر موتوری، بخش تنظیمات پارامترهای موتور است زیرا به کمک این پارامترها به درایو می گوییم که با چه باری سروکار دارد و کنترل و حفاظت سیستم بسیار آسان تر خواهد شد. این پارامترها شامل پارامترهای موجود روی پلاک موتو و پارامترهایی که توسط آزمایش‌های متداول روی موتور الکتریکی به دست می‌آید، می‌باشد. به عنوان مثال تست DC جهت محاسبه مقاومت سیم پیچ استاتور و … است. وارد کردن پارامترهای روی پلاک موتور مثل توان نامی موتور، ولتاژ نامی، جریان نامی، سرعت نامی، تعداد قطب و … آسان است اما مشکل اصلی محاسبه و وارد کردن مقادیری همچون اندوکتانس مغناطیس شوندگی و اندوکتانس نشتی استاتور و … است. خوشبختانه درایوهای امترون راه حل جذابی برای رفع این مشکل ارائه کرده‌اند تا خود درایو به صورت کاملا هوشمند آزمایش‌های لازم جهت محاسبه این پارامترها را انجام داده و در نهایت طبق روابط مداری و ریاضی موجود در موتور، این پارامترهای خاص را محاسبه می‌کند.

نتیجه گیری

درایوهای امترون شامل منو گسترده‌ای هستند که در عین سادگی می‌تواند شامل تنظیمات مهم و حیاتی جهت بهره‌برداری سیستم صنعتی باشند. در این مقاله با برخی از پارامترهای مهم درایوهای امترون و نحوه تنظیم آن‌ها آشنا شدیم. در انتها باید گفت که تنظیم دقیق و صحیح تمامی این پارامترها نیازمند یک فرد متخصص و آشنا به سیستم درایو و موتورهای الکتریکی است. از این رو پیشنهاد می گردد تا نیروهای متخصص و آموزش دیده را در این مورد به کار بگیرید. شرکت بنیان صنعت تدبیر یکتا نمایندگی رسمی امترون در ایران آمادگی ارائه آموزش و سمینارهای متعدد جهت آموزش نیروهای مشغول به کار در پروسه مربوطه را به طور کاملا تخصصی دارد. همچنین آموزش‌ها بر اساس نوع صنعت مورد فعالیت متفاوت و مرتبط با هر صنعت می‌باشد. علاوه بر این جهت مشاوره برای خرید و تامین انواع درایو امترون، سافت استارتر امترون، سنسورها و ابزار دقیق، قطعات مکانیکی شامل گیربکس و … می‌توانید با متخصصین شرکت بنیان صنعت تدبیر یکتا ارتباط برقرار کنید