تعمیر درایو امترون

درایوهای اموترون

تعمیر درایو امترون نیازمند دانش تخصصی و تجربه میباشد اما با داشتن برخی اطلاعات می توان از بروز خطا ها و افزایش هزینه تعمیرات جلوگیری کرد. این نکات در عین سادگی از اهمیت بالایی برخوردار هستند به طوری که با رعایت این نکات میتوانید پروسه را با راندمان بالاتری بهره برداری کنید.

بررسی اجمالی

درایو امترون (VFD) قابلیت کنترل سرعت، گشتاور و جهت چرخش موتور های الکتریکی را امکان پذیر می سازد. به طور خلاصه درایو امترون ولتاژ و فرکانس ثابت را به ولتاژ و فرکانس متغیر و دلخواه جهت راه اندازی و کنترل موتور الکتریکی تبدیل میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به درایو امترون میتوانید به مقاله “درایو چیست؟” مراجعه کنید. درایو امترون دارای مدارات کنترل برای ارسال فرمان سوئیچ ها به منظور ساخت ولتاژ و فرکانس مورد نظر میباشد. این فرمان ها توسط میکروپروسسور های قدرتمند برنامه نویسی شده و به سوئیچ ها اعمال میگردد. بنابراین می توان درایو را مثل یک تجهیز برقی به عنوان منبع تغذیه به همراه یک کامپیوتر کوچک تصور کرد. پس به طور کلی نکات تعمیر درایو امترون همانند یک کامپیوتر و منبع تغذیه های صنعتی خواهد بود. این نکات به 3 بخش کلی زیر تقسیم می شوند:

  • درایو امترون را تمیز نگه دارید.
  • از ورود رطوبت به درایو امترون جلوگیری کنید.
  • از وضعیت صحیح سیم کشی اطمینان حاصل کنید.

درایو امترون را تمیز نگه دارید

درایو امترون باید با توجه به استاندارد های NEMA که مربوط به گردش هوا و میزان گرد و غبار مجاز محیط برای بهره برداری درایو است، تمیز نگه داشته شود. گرد و غبار علاوه بر احتمال ایجاد اتصال کوتاه در قطعات به علت جذب رطوبت، میتواند باعث شود تا گردش هوا در درایو امترون اختلال یابد و عملکرد هیت سینک و فن های درایو امترون دچار مشکل گردد.
برای برطرف کردن این مشکل می توانید هوای فشرده را در فن های هیت سینک اسپری کنید. از کمپرسور هایی استفاده کنید که فقط هوای خشک را تزریق میکنند زیرا ممکن است به درایو آسیب بزنید. همچنین در برخی محیط های صنعتی کمپرسور های معمولی باعث اختلال الکترو استاتیکی میشوند، در این موارد باید از کمپرسور های خاص استفاده کنید تا از بروز این مشکل جلوگیری گردد.

شکل 1: سوختن درایو به علت ورود گرد و غبار به تابلو درایو

از ورود رطوبت به درایو امترون جلوگیری کنید

رطوبت که متشکل از قطرات آب است، رسانای الکتریکی می باشد بنابراین با ورود رطوبت به برد های الکتریکی ممکن است برخی از اتصالات به هم متصل شده و اصطلاحا اتصال کوتاه اتفاق بیافتد. اتصال کوتاه باعث افزایش شدید جریان در مدارات الکتریکی میشود که در نهایت منجر به سوختن قطعات الکترونیکی میگردد. بنابراین سیستم تهویه مناسب در محیط نصب تابلو های درایو از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. IP تابلو های برق و درایو معیار خوبی برای بررسی و تصمیم گیری در مورد سیستم تهویه می باشد زیرا این معیار نشان دهنده تمهیدات در نظر گرفته شده جهت جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و غبار به سیستم میباشد. این معیار به صورت یک عدد دو رقمی بیان میشود که رقم اول بیانگر مقاوم بودن در برابر نفوذ گرد و غبار و رقم دوم بیانگر مقاومت در برابر نفوذ رطوبت است. درایو امترون با در نظر گرفتن اهمیت حجم و وزن به اعمال این معیار پرداخته است و درایو امترون در IP54 و IP20/21 توسط نماینده رسمی امترون در ایران شرکت بنیان صنعت تدبیر یکتا به بازار عرضه میگردد.
در شکل زیر اثر ورود رطوبت به کنترل برد درایو و در نتیجه ایجاد اتصال کوتاه را در طولانی مدت مشاهده میکنید. این موضوع به این معنای این است که شاید در ابتدا سیستم به خوبی در یک محیط نامناسب کار کند اما با در نظر نگرفتن دوره های تعمیر مختلف در بازه های زمانی مشخص درایو دچار اختلال و بدتر از آن دچار سوختگی قطعات شود.

شکل 2: سوختن قطعات در اثر ورود رطوبت به کنترل برد درایو

بررسی اتصالات درایو امترون

شاید این امر کاملا بدیهی به نظر بیاید یا با فرض اینکه با رسیدن برق به دستگاه و روشن شدن درایو، سیستم به خوبی عمل میکند، بررسی نشود اما وجود هر گونه اتصال نامناسب ممکن است جرقه ایجاد شود که این جرقه علاوه بر ایجاد مشکل برای درایو، محیط صنعتی را به خطر می اندازد. همچنین این جرقه ها همانند یک ولتاژ با دامنه بالا و ناگهانی به سیستم اعمال میشود که ممکن است سیستم حفاظتی درایو امترون را فعال کرده و اجازه کار به دستگاه را ندهد.
از دیگر مشکلاتی که ممکن است اتفاق بیافتد، کانکشن ضعیف در سیم کشی مدار فرمان ورودی یا خروجی درایو امترون است که از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال فرض کنید از دو شستی استارت و استپ جهت اعمال فرمان روشن و خاموش موتور به کمک درایو امترون استفاده میکنید. اگر اتصالات شستی استپ به مدار فرمان درایو امترون به درستی صورت نپذیرد، ممکن است پس از استارت، استپ عمل کرده و سیستم را دچار اختلال کند. این اختلالات علاوه بر خطراتی که برای محیط و دستگاه دارند می تواند خطرات جانی به همراه داشته باشد. بنابراین بررسی اتصالات به صورت دوره ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

شکل 3: آثار سوختگی به علت اتصالات ضعیف در ورودی درایو
شکل 4: آثار سوختگی به علت اتصالات ضعیف در ورودی درایو

نکات تکمیلی

  • در برخی موارد گوش دادن به صدای فن درایو میتواند اطلاعات خوبی در مورد وضعیت درایو در اختیار شما قرار دهد. به عنوان مثال اگر جسم خارجی وارد درایو شده باشد و چرخش فن درایو را دچار اختلال کرده باشد، میتواند باعث عملکرد نامناسب فن و در ادامه افزایش دمای درایو شده که باعث بروز خطا در سیستم میگردد.
  • خازن های لینک دی سی، خازن های نسبتا بزرگی جهت فیلتر ولتاژ بخش یکسوساز و صاف کردن ولتاژ خروجی می باشند. در تعمیرات دوره ای از سلامت این خازن ها اطمینان حاصل کنید. ساده ترین راه آن بررسی اجمالی آن ها به صورت بصری است. اگر خازن ها باد کرده باشند یا مقداری روغن از آن ها خارج شده باشد، باید تعمیر یا تعویض گردند زیرا ممکن است درایو بدون وجود یک جفت خازن صافی نیز به عملکرد خود ادامه دهد اما دمای قطعات بالا خواهد رفت که ممکن است باعث ایجاد خطا در درایو شود.
شکل 5: وجود شی خارجی در فن درایو که باعث ایجاد اختلال شده است
  • بررسی و مانیتورینگ ولتاژ لینک دی سی نیز اطلاعات خوبی از وضعیت سیستم در اختیار ما قرار میدهد. زیرا وضعیت این ولتاژ می تواند بیانگر وضعیت خازن ها و همچنین سوئیچ های یکسوساز باشد.
شکل 6: اختلال در خازن های لینک دی سی
  • دمای هیت سینک نیز نکات خوبی را در مورد وضعیت کلی درایو در اختیار ما قرار میدهد. دمای بالای هیت سینک میتواند بیانگر وجود اختلال در سیستم تهویه، مشکل در قطعات الکترونیکی یا عملکرد نامناسب فن تابلو و درایو باشد.
  • داشتن قطعات یدکی نیز ایده بسیار خوبی برای بالا بردن راندمان پروسه است. با در نظر گرفتن قطعات یدکی شما یک پشتیبان قوی در صورت بروز خطا خواهید داشت و میتوانید با جایگزینی این پشتیبان و خروج درایو خراب جهت تعمیر از تعطیلی بخش های حیاتی پروسه جلوگیری نمایید.

شرکت بنیان صنعت تبدیر یکتا نمایندگی امترون در ایران با تجربه چندین ساله و نیروهای متخصص می تواند شما را در امر انتخاب قطعات یدکی مناسب و تهیه آن ها یاری کند.

نتیجه گیری

تعمیرات درایو امترون بحثی کاملا تخصصی و گسترده است که نیازمند دانش تخصصی میباشد. با رعایت نکات گفته شده در این مقاله می توانید تا حد قابل قبولی از بروز خطا در درایوهای امترون جلوگیری نمایید اما به طور کلی پیشنهاد میگردد طبق جدول زمان بندی مشخص با افراد متخصص جهت تعمیرات دوره ای درایو در ارتباط باشید. شرکت بنیان صنعت تدبیر یکتا با همکاری شرکت امترون نیرو های متخصص و مجربی را در زمینه تعمیرات درایو آموزش داده است که میتوانید با تماس با این شرکت از خدمات تعمیرات دوره ای امترون، تعمیر درایو های معیوب امترون و سایر خدمات مرتبط با تعمیر درایو امترون بهره مند شوید.